CALHOUN, Ga., April 28, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mohawk Industries, Inc. (NYSE: MHK) kondigde vandaag een nettowinst van $ 122 miljoen en een verwaterde winst per aandeel (WPA) van $ 1,67 aan voor het eerste kwartaal van 2019. De aangepaste nettowinst bedroeg $ 154 miljoen en de WPA $ 2,13 exclusief herstructurerings-, overname- en andere kosten. De netto-omzet van het eerste kwartaal van 2019 bedroeg $ 2,44 miljard, een stijging van 1% voor het kwartaal en van 6% op basis van constante wisselkoersen en dagen. In het eerste kwartaal van 2018 bedroeg de netto-omzet $ 2,41 miljard, de nettowinst $ 209 miljoen en de WPA $ 2,78, terwijl de aangepaste nettowinst $ 225 miljoen en de WPA $ 3,01 exclusief herstructurerings-, overname- en andere kosten bedroeg.
In verband met deze resultaten van het eerste kwartaal van Mohawk Industries stelde Jeffrey S. Lorberbaum, Voorzitter en CEO: “In het eerste kwartaal boekten wij een resultaat in lijn met de bovenkant van onze prognose, ondanks de economische verzwakking in de meeste regio's en de sterkere Amerikaanse dollar, die het resultaat na omzetting verlaagde. Hoewel de Amerikaanse woningmarkt de periode op een zwakke noot inzette en de kosten stegen door de hogere inputprijzen, vertonen beide factoren een verbetering in de overgang naar het tweede kwartaal. Over de hele wereld had de wisselvallige vraag een impact op de volumes, wat druk zette op zowel de prijzen als de mix. Wij schroefden onze productie terug om onze voorraden af te stemmen op de vraag van onze klanten en om ons werkkapitaal te beheren. De resultaten van onze recente overnames in Australië, Nieuw-Zeeland en Brazilië liggen op schema, en wij handhaven ons vertrouwen in ons vermogen om hun marktposities en kosten te verbeteren.”
“Al onze bedrijven nemen specifieke maatregelen om zich aan te passen aan de huidige omgeving. Wij introduceren nieuwe producten om ons assortiment te onderscheiden en onze marges op te voeren, en wij hebben onze prijzen verhoogd om de hogere energie- en materialenkosten te compenseren. Wij hebben activa met hoge kosten vervangen, inefficiënte activiteiten geconsolideerd, productieprocessen verbeterd en onze overheadkosten teruggedrongen.”
Tijdens het kwartaal steeg onze omzet in het Global Ceramic Segment met 2,5% zoals gepubliceerd en met 7% op basis van constante wisselkoersen en dagen. Het segment boekte een bedrijfsmarge van 9% zoals gepubliceerd of 10% exclusief andere kosten. Deze daling jaar/jaar is het gevolg van inflatie, kosten door tijdelijke stilstand en marketinginvesteringen, gedeeltelijk gecompenseerd door productiviteitswinsten. In de VS hebben wij in talrijke categorieën prijsverhogingen doorgevoerd om de inflatie en hogere transportkosten te dekken. Wij verhogen de waarde van onze producten met unieke kenmerken zoals slipweerstand, grotere duurzaamheid en bacteriënbestendige technologieën. Wij zijn een snelle installatietechnologie aan het uittesten en proberen een nieuw dakbedekkingssysteem van porselein uit. De opstart van onze nieuwe kwartskeukenbladenfabriek ligt op schema en vormt een aanvulling op ons programma voor aangekochte steen- en kwartsbladen. Om de bedrijfskosten te verlagen, hebben wij de keramische formules bijgeschaafd, de productie-efficiëntie, onderhoudskosten en vrachtstrategieën verbeterd, en de administratieve en verkoopkosten verlaagd. In Mexico groeien wij door onze klantenbasis te verruimen, ons porseleinaanbod uit te breiden en steun te bieden aan winkels die uitsluitend ons merk verkopen. Wij voeren prijsverhogingen door ter compensatie van de hogere kosten voor aardgas, elektriciteit en transport. In Brazilië hebben wij onlangs ook onze prijzen verhoogd, om de sterk gestegen kosten van het aardgas op te vangen, die onder controle van de overheid staan. Wij verbeteren onze productmix met high-end porselein en herstarten een stilstaande productielijn. Gelet op de verzwakkende markten die druk uitoefenden in Europa, werd onze verkoop aangedreven door commerciële, buitenshuis- en porseleinplaatproducten, naast een designaanbod in het middensegment. Wij passen de productie van onze producten aan in onze Europese fabrieken en verlagen ons personeelsbestand met het oog op een verbetering van onze kosten, distributie en service. In Rusland is onze omzet significant gestegen, wij hebben er onze productmix verbeterd en wij verhogen de prijzen om de inflatie te compenseren. In de loop van de periode hebben wij ons assortiment van wand- en vloerporseleintegels aangevuld om de toekomstige groei te ondersteunen. Wij hebben ook de bouw aangevat voor extra productiecapaciteit voor bladen/platen en voor high-end sanitairproducten.
Tijdens het kwartaal daalde de omzet in ons Flooring North America Segment met 3% zoals gepubliceerd en met 1,4% op basis van constante dagen. De bedrijfsmarge van het segment bedroeg 0,1% zoals gepubliceerd en 3,4% op gecorrigeerde basis. Zoals verwacht daalde de bedrijfsopbrengst van het segment door het lagere volume, voorraadverminderingen, hoge materiaalkosten en LVT-productievarianties. De activiteiten van het segment verbeterden in de overgang naar het tweede kwartaal, dankzij de hogere detailhandelsactiviteit en een verbetering van de woningmarkt. Onze nieuwe ColorMax-technologie voor de menging van aardtonen werd verkozen tot de beste vloerkleedinnovatie op de nationale vakbeurs. De verhogingen van de tapijtprijzen die wij hebben doorgevoerd, worden gedeeltelijk tenietgedaan door de afnemende productmix. Onze commerciële activiteiten verbeterden tijdens het kwartaal door nieuwe productintroducties en kanaalsegmentatie. Onze recente investeringen in geavanceerde laminaatproductietechnologie biedt ons de mogelijkheid om onze markt uit te breiden en onze mix te verbeteren. Onze LVT blijft aanzienlijk groeien, en we bieden een uitgebreid assortiment aan met verschillende eigenschappen onder onze kernmerken. Wij hebben activa met hoge kosten vervangen en consolideren vijf operationele vestigingen en twee magazijnen, wat onze overhead en kostenstructuur zal terugdringen. Wij versterken planningstrategieën, verhogen de productie en beperken de procesvariaties om deze aanpassingen te vergemakkelijken.
Tijdens het kwartaal steeg onze omzet in het Flooring Rest of the World Segment met 6% zoals gepubliceerd en met 16% op basis van constante wisselkoersen en dagen. De bedrijfsmarge van het segment bedroeg 14,5% zoals gepubliceerd en 15,3% op gecorrigeerde basis, door volumegroei en lagere inflatie, gedeeltelijk gecompenseerd door de prijzen, de mix en de productiviteit. De economieën in Europa vertonen een vertraging, wat druk zet op onze inkomsten en marges. Wij hebben de prijzen van geselecteerde producten opgetrokken ter compensatie van de inflatie en wisselkoersschommelingen. Het segment stond onder druk door opstartkosten en lage kostenopnames, nu onze nieuwe activiteiten voor LVT, vinyl op rol, laminaat en tapijttegels op kruissnelheid komen. In laminaat presteerden wij beter dan de Europese markt, dankzij onze unieke technologieën die maken dat onze producten het voorkeursalternatief voor hout zijn. Wij hebben onze Europese laminaatfabrieken gespecialiseerd, zodat zij ofwel luxe- ofwel volumeproducten produceren, om onze efficiëntie en kosten te verbeteren. Onze LVT-productie is er aanzienlijk op vooruitgegaan, en we introduceren meer rigide LVT-collecties in onze verschillende merken. We brengen wijzigingen in onze apparatuur aan om procesbeperkingen op te heffen voor een betere doorvoercapaciteit. Onze nieuwe Russische fabriek voor vinyl op rol ligt voor op schema, zowel wat volume als wat opbrengst betreft. Onze isolatieresultaten zijn verbeterd, nu de materiaaltekorten van vorig jaar zijn opgelost en de kosten zijn gedaald. Onze nieuwe fabriek voor tapijttegels in België functioneert goed en we bouwen onze gespecificeerde en transactionele verkopen uit. De markten van Australië en Nieuw-Zeeland staan onder druk door de vertraging van de economie en de woningverkopen. Wij verhogen onze prijzen ter compensatie van de gestegen kosten, die hoofdzakelijk het gevolg zijn van de zwakkere lokale valuta, we sluiten extrusieactiva met hoge kosten en we slaan garen in vanuit onze Amerikaanse activiteiten en andere bronnen. We introduceren nieuwe tapijtproducten met verbeterde styling en prestaties, en we breiden onze collecties voor harde vloeren uit om marktaandeel te winnen.
Al onze bedrijven nemen maatregelen om onze resultaten op te voeren, waarbij de focus vooral ligt op het verbeteren van de LVT-productie, de tapijtprestaties in de VS, de beheersing van de keramische tegenwind en een betere benutting van onze nieuwe investeringen. In de VS is de vloerbekledingsverkoop zwakker gestart, om de laatste tijd een verbetering in te zetten. Buiten de VS zijn de meeste markten zwakker geworden, en wij passen ons aan waar nodig. In het hele bedrijf verbeteren wij ons aanbod, verlagen wij onze kosten en starten wij nieuwe fabrieken op om onze portefeuille uit te breiden. Wij blijven prijsverhogingen doorvoeren om de inflatie te compenseren en onze marges te herstellen. Onze LVT-verkoop neemt aanzienlijk toe, en wij brengen wijzigingen aan in onze apparatuur om het volume en de productiviteit dit jaar op te voeren. Wij herstructureren onze tapijt- en laminaatactiva in de VS en wij stellen onze Europese keramiekactiviteiten bij om onze kosten en resultaten te verbeteren. Onze overnames hebben een positieve impact op onze resultaten nu we ze integreren in het bedrijf. Gelet op het voorgaande ligt onze WPA-prognose voor het tweede kwartaal tussen $ 2,81 en $ 2,91, exclusief eenmalige kosten.
Wij investeren in nieuwe producten en regio's om de groei aan te drijven en versterken onze organisatie om de uitvoering te verbeteren. Wij treffen de nodige maatregelen om ons aan te passen aan de huidige omstandigheden en een hogere winst neer te zetten op langere termijn.
OVER MOHAWK INDUSTRIES
Mohawk Industries is de wereldwijde marktleider in de productie van vloerbekleding. Wij creëren producten die woningen en commerciële gebouwen over de hele wereld verbeteren. De verticaal geïntegreerde productie- en distributieprocessen bieden concurrentievoordelen in de productie van vloerkleden, tapijten, keramische tegels, laminaat, hout, natuursteen en vinyl. Onze toonaangevende innovaties hebben producten en technologieën opgeleverd die onze merken onderscheiden op de markt en beantwoorden aan alle vereisten voor renovatie en nieuwbouw. Onze merken behoren tot de meest vooraanstaande merken in de sector en omvatten American Olean, Daltile, Durkan, Eliane, Feltex, Godfrey Hirst, IVC, Karastan, Marazzi, Mohawk, Mohawk Group, Pergo, Quick-Step en Unilin. In het voorbije decennium is Mohawk uitgegroeid van een Amerikaanse tapijtenfabrikant tot het grootste vloerbekledingsbedrijf ter wereld met activiteiten in Australië, Brazilië, Canada, Europa, India, Maleisië, Mexico, Nieuw-Zeeland, Rusland en de Verenigde Staten.
Bepaalde verklaringen in de voorgaande alinea's, in het bijzonder met betrekking tot verwachte prestaties in de toekomst, bedrijfsvooruitzichten, groei- en bedrijfsstrategieën en vergelijkbare zaken en verklaringen die de woorden “kunnen”, “zouden”, “geloven”, “veronderstellen”, “verwachten” en “schatten” of vergelijkbare uitdrukkingen bevatten, vormen “toekomstgerichte verklaringen”. Voor deze verklaringen beroept Mohawk zich op de bescherming van de Safe Harbor-bepalingen voor toekomstgerichte verklaringen die zijn opgenomen in de Amerikaanse Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Er kan geen garantie worden verstrekt dat de toekomstgerichte verklaringen correct zullen zijn, omdat ze gebaseerd zijn op vele veronderstellingen, die risico's en onzekerheden inhouden. De volgende belangrijke factoren kunnen tot afwijkende resultaten in de toekomst leiden: veranderingen in economische of sectorspecifieke omstandigheden, concurrentie, inflatie en deflatie van grondstoffenprijzen en andere productiekosten, inflatie en deflatie op consumentenmarkten, energiekosten en -bevoorrading, timing en niveau van investeringsuitgaven, timing en uitvoering van prijsverhogingen voor producten van het bedrijf, waardeverminderingen, integratie van overgenomen activiteiten, internationale operaties, invoering van nieuwe producten, rationalisering van activiteiten, belastingen en belastinghervormingen, product- en andere claims, rechtszaken en andere risico's die worden vermeld in de SEC-verslagen en publieke kennisgevingen van Mohawk.
Conferentiegesprek vrijdag 26 april 2019, om 11.00 uur Eastern Time
Het telefoonnummer is 1-800-603-9255 voor de VS/Canada en 1-706-634-2294 voor Internationaal/Lokaal. Conferentie-ID # 4699130. Er zal een herhaling beschikbaar zijn tot 26 mei 2019, door te bellen naar 1-855-859-2056 voor Amerikaanse/lokale oproepen en 1-404-537-3406 voor internationale/lokale oproepen, en de conferentie-ID # 4699130 in te geven.
MOHAWK INDUSTRIES, INC. AND SUBSIDIARIES | |||||||
(Unaudited) | |||||||
Condensed Consolidated Statement of Operations Data | Three Months Ended | ||||||
(Amounts in thousands, except per share data) | March 30, 2019 | March 31, 2018 | |||||
Net sales | $ | 2,442,490 | 2,412,202 | ||||
Cost of sales | 1,817,563 | 1,707,510 | |||||
Gross profit | 624,927 | 704,692 | |||||
Selling, general and administrative expenses | 459,597 | 436,293 | |||||
Operating income | 165,330 | 268,399 | |||||
Interest expense | 10,473 | 7,528 | |||||
Other expense, net | (3,736 | ) | 3,998 | ||||
Earnings before income taxes | 158,593 | 256,873 | |||||
Income tax expense | 37,018 | 47,632 | |||||
Net earnings including noncontrolling interest | 121,575 | 209,241 | |||||
Net income attributable to noncontrolling interest | (10 | ) | 475 | ||||
Net earnings attributable to Mohawk Industries, Inc. | $ | 121,585 | 208,766 | ||||
Basic earnings per share attributable to Mohawk Industries, Inc. | |||||||
Basic earnings per share attributable to Mohawk Industries, Inc. | $ | 1.68 | 2.80 | ||||
Weighted-average common shares outstanding - basic | 72,342 | 74,453 | |||||
Diluted earnings per share attributable to Mohawk Industries, Inc. | |||||||
Diluted earnings per share attributable to Mohawk Industries, Inc. | $ | 1.67 | 2.78 | ||||
Weighted-average common shares outstanding - diluted | 72,646 | 74,929 | |||||
Other Financial Information | |||||||
(Amounts in thousands) | |||||||
Depreciation and amortization | $ | 137,291 | 122,654 | ||||
Capital expenditures | $ | 136,948 | 250,936 | ||||
Condensed Consolidated Balance Sheet Data | |||||||
(Amounts in thousands) | |||||||
March 30, 2019 | March 31, 2018 | ||||||
ASSETS | |||||||
Current assets: | |||||||
Cash and cash equivalents | $ | 105,668 | 114,843 | ||||
Receivables, net | 1,743,581 | 1,689,912 | |||||
Inventories | 2,338,125 | 2,044,962 | |||||
Prepaid expenses and other current assets | 501,591 | 447,322 | |||||
Total current assets | 4,688,965 | 4,297,039 | |||||
Property, plant and equipment, net | 4,674,435 | 4,460,793 | |||||
Right of use operating lease assets | 320,800 | - | |||||
Goodwill | 2,548,997 | 2,512,615 | |||||
Intangible assets, net | 950,564 | 899,989 | |||||
Deferred income taxes and other non-current assets | 421,314 | 389,936 | |||||
Total assets | $ | 13,605,075 | 12,560,372 | ||||
LIABILITIES AND STOCKHOLDERS' EQUITY | |||||||
Current liabilities: | |||||||
Current portion of long-term debt and commercial paper | $ | 1,763,332 | 1,331,917 | ||||
Accounts payable and accrued expenses | 1,571,273 | 1,463,993 | |||||
Current operating lease liabilities | 99,642 | - | |||||
Total current liabilities | 3,434,247 | 2,795,910 | |||||
Long-term debt, less current portion | 1,497,975 | 1,585,651 | |||||
Non-current operating lease liabilities | 227,595 | - | |||||
Deferred income taxes and other long-term liabilities | 868,213 | 801,878 | |||||
Total liabilities | 6,028,030 | 5,183,439 | |||||
Redeemable noncontrolling interest | - | 30,924 | |||||
Total stockholders' equity | 7,577,045 | 7,346,009 | |||||
Total liabilities and stockholders' equity | $ | 13,605,075 | 12,560,372 | ||||
Segment Information | As of or for the Three Months Ended | ||||||
(Amounts in thousands) | March 30, 2019 | March 31, 2018 | |||||
Net sales: | |||||||
Global Ceramic | $ | 898,352 | 876,548 | ||||
Flooring NA | 921,980 | 950,358 | |||||
Flooring ROW | 622,158 | 585,296 | |||||
Intersegment sales | - | - | |||||
Consolidated net sales | $ | 2,442,490 | 2,412,202 | ||||
Operating income (loss): | |||||||
Global Ceramic | $ | 84,335 | 113,417 | ||||
Flooring NA | 649 | 74,748 | |||||
Flooring ROW | 90,431 | 89,060 | |||||
Corporate and intersegment eliminations | (10,085 | ) | (8,826 | ) | |||
Consolidated operating income | $ | 165,330 | 268,399 | ||||
Assets: | |||||||
Global Ceramic | $ | 5,503,807 | 5,029,225 | ||||
Flooring NA | 4,020,336 | 3,847,555 | |||||
Flooring ROW | 3,799,591 | 3,410,958 | |||||
Corporate and intersegment eliminations | 281,341 | 272,634 | |||||
Consolidated assets | $ | 13,605,075 | 12,560,372 | ||||
Reconciliation of Net Earnings Attributable to Mohawk Industries, Inc. to Adjusted Net Earnings Attributable to Mohawk Industries, Inc. and Adjusted Diluted Earnings Per Share Attributable to Mohawk Industries, Inc. | |||||||||||||||
(Amounts in thousands, except per share data) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
March 30, 2019 | March 31, 2018 | ||||||||||||||
Net earnings attributable to Mohawk Industries, Inc. | $ | 121,585 | 208,766 | ||||||||||||
Adjusting items: | |||||||||||||||
Restructuring, acquisition and integration-related and other costs | 39,495 | 22,104 | |||||||||||||
Acquisitions purchase accounting , including inventory step-up | 2,552 | 1,354 | |||||||||||||
Release of indemnification asset | - | 1,749 | |||||||||||||
Income taxes - reversal of uncertain tax position | - | (1,749 | ) | ||||||||||||
Income taxes | (9,152 | ) | (6,940 | ) | |||||||||||
Adjusted net earnings attributable to Mohawk Industries, Inc. | $ | 154,480 | 225,284 | ||||||||||||
Adjusted diluted earnings per share attributable to Mohawk Industries, Inc. | $ | 2.13 | 3.01 | ||||||||||||
Weighted-average common shares outstanding - diluted | 72,646 | 74,929 | |||||||||||||
Reconciliation of Total Debt to Net Debt | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
March 30, 2019 | |||||||||||||||
Current portion of long-term debt and commercial paper | $ | 1,763,332 | |||||||||||||
Long-term debt, less current portion | 1,497,975 | ||||||||||||||
Less: Cash and cash equivalents | 105,668 | ||||||||||||||
Net Debt | $ | 3,155,639 | |||||||||||||
Reconciliation of Operating Income to Adjusted EBITDA | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | Trailing Twelve | ||||||||||||||
Three Months Ended | Months Ended | ||||||||||||||
June 30, 2018 | September 29, 2018 | December 31, 2018 | March 30, 2019 | March 30, 2019 | |||||||||||
Operating income | $ | 326,307 | 287,244 | 213,376 | 165,330 | 992,257 | |||||||||
Other (expense) income | (2,090 | ) | (706 | ) | (504 | ) | 3,736 | 436 | |||||||
Net (income) loss attributable to noncontrolling interest | (959 | ) | (1,013 | ) | (704 | ) | 10 | (2,666 | ) | ||||||
Depreciation and amortization | 127,048 | 132,972 | 139,092 | 137,291 | 536,403 | ||||||||||
EBITDA | 450,306 | 418,497 | 351,260 | 306,367 | 1,526,430 | ||||||||||
Restructuring, acquisition and integration-related and other costs | 16,042 | 19,890 | 20,412 | 39,495 | 95,839 | ||||||||||
Acquisitions purchase accounting, including inventory step-up | 194 | 7,090 | 6,721 | 2,552 | 16,557 | ||||||||||
Release of indemnification asset | - | - | 2,857 | - | 2,857 | ||||||||||
Adjusted EBITDA | $ | 466,542 | 445,477 | 381,250 | 348,414 | 1,641,683 | |||||||||
Net Debt to Adjusted EBITDA | 1.9 | ||||||||||||||
Reconciliation of Net Sales to Net Sales on a Constant Exchange Rate and on Constant Shipping Days Excluding Acquisition Volume | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
March 30, 2019 | March 31, 2018 | ||||||||||||||
Net sales | $ | 2,442,490 | 2,412,202 | ||||||||||||
Adjustment to net sales on constant shipping days | 35,681 | ||||||||||||||
Adjustment to net sales on a constant exchange rate | 73,145 | - | |||||||||||||
Net sales on a constant exchange rate and constant shipping days | 2,551,316 | 2,412,202 | |||||||||||||
Less: impact of acquisition volume | (119,891 | ) | - | ||||||||||||
Net sales on a constant exchange rate and constant shipping days excluding acquisition volume | $ | 2,431,425 | 2,412,202 | ||||||||||||
Reconciliation of Segment Net Sales to Segment Net Sales on a Constant Exchange Rate and Constant Shipping Days Excluding Acquisition Volume | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
Global Ceramic | March 30, 2019 | March 31, 2018 | |||||||||||||
Net sales | $ | 898,352 | 876,548 | ||||||||||||
Adjustment to net sales on constant shipping days | 11,549 | - | |||||||||||||
Adjustment to segment net sales on a constant exchange rate | 26,880 | - | |||||||||||||
Segment net sales on a constant exchange rate and constant shipping days | 936,781 | 876,548 | |||||||||||||
Less: impact of acquisition volume | (50,996 | ) | - | ||||||||||||
Segment net sales on a constant exchange rate and constant shipping days excluding acquisition volume | $ | 885,785 | 876,548 | ||||||||||||
Reconciliation of Segment Net Sales to Segment Net Sales on Constant Shipping Days | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
Flooring NA | March 30, 2019 | March 31, 2018 | |||||||||||||
Net sales | $ | 921,980 | 950,358 | ||||||||||||
Adjustment to net sales on constant shipping days | 14,635 | - | |||||||||||||
Segment net sales on constant shipping days | $ | 936,615 | 950,358 | ||||||||||||
Reconciliation of Segment Net Sales to Segment Net Sales on a Constant Exchange Rate and Constant Shipping Days Excluding Acquisition Volume | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
Flooring ROW | March 30, 2019 | March 31, 2018 | |||||||||||||
Net sales | $ | 622,158 | 585,296 | ||||||||||||
Adjustment to net sales on constant shipping days | 9,497 | - | |||||||||||||
Adjustment to segment net sales on a constant exchange rate | 46,265 | - | |||||||||||||
Segment net sales on a constant exchange rate and constant shipping days | 677,920 | 585,296 | |||||||||||||
Less: impact of acquisition volume | (68,895 | ) | - | ||||||||||||
Segment net sales on a constant exchange rate and constant shipping days excluding acquisition volume | $ | 609,025 | 585,296 | ||||||||||||
Reconciliation of Gross Profit to Adjusted Gross Profit | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
March 30, 2019 | March 31, 2018 | ||||||||||||||
Gross Profit | $ | 624,927 | 704,692 | ||||||||||||
Adjustments to gross profit: | |||||||||||||||
Restructuring, acquisition and integration-related and other costs | 35,602 | 14,498 | |||||||||||||
Acquisitions purchase accounting, including inventory step-up | 2,552 | 1,354 | |||||||||||||
Adjusted gross profit | $ | 663,081 | 720,544 | ||||||||||||
Reconciliation of Selling, General and Administrative Expenses to Adjusted Selling, General and Administrative Expenses | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
March 30, 2019 | March 31, 2018 | ||||||||||||||
Selling, general and administrative expenses | $ | 459,597 | 436,293 | ||||||||||||
Adjustments to selling, general and administrative expenses: | |||||||||||||||
Restructuring, acquisition and integration-related and other costs | (3,101 | ) | (7,606 | ) | |||||||||||
Adjusted selling, general and administrative expenses | $ | 456,496 | 428,687 | ||||||||||||
Reconciliation of Operating Income to Adjusted Operating Income | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
March 30, 2019 | March 31, 2018 | ||||||||||||||
Operating income | $ | 165,330 | 268,399 | ||||||||||||
Adjustments to operating income: | |||||||||||||||
Restructuring, acquisition and integration-related and other costs | 38,703 | 22,104 | |||||||||||||
Acquisitions purchase accounting, including inventory step-up | 2,552 | 1,354 | |||||||||||||
Adjusted operating income | $ | 206,585 | 291,857 | ||||||||||||
Reconciliation of Segment Operating Income to Adjusted Segment Operating Income | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
Global Ceramic | March 30, 2019 | March 31, 2018 | |||||||||||||
Operating income | $ | 84,335 | 113,417 | ||||||||||||
Adjustments to segment operating income: | |||||||||||||||
Restructuring, acquisition and integration-related and other costs | 5,263 | 3,561 | |||||||||||||
Acquisitions purchase accounting, including inventory step-up | 204 | - | |||||||||||||
Adjusted segment operating income | $ | 89,802 | 116,978 | ||||||||||||
Reconciliation of Segment Operating Income to Adjusted Segment Operating Income | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
Flooring NA | March 30, 2019 | March 31, 2018 | |||||||||||||
Operating income | $ | 649 | 74,748 | ||||||||||||
Adjustments to segment operating income: | |||||||||||||||
Restructuring, acquisition and integration-related and other costs | 30,599 | 16,204 | |||||||||||||
Adjusted segment operating income | $ | 31,248 | 90,952 | ||||||||||||
Reconciliation of Segment Operating Income to Adjusted Segment Operating Income and Adjusted Segment Operating Income on a Constant Exchange Rate | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
Flooring ROW | March 30, 2019 | March 31, 2018 | |||||||||||||
Operating income | $ | 90,431 | 89,060 | ||||||||||||
Adjustments to segment operating income: | |||||||||||||||
Restructuring, acquisition and integration-related and other costs | 2,561 | 2,094 | |||||||||||||
Acquisitions purchase accounting, including inventory step-up | 2,348 | 1,354 | |||||||||||||
Adjusted segment operating income | 95,340 | 92,508 | |||||||||||||
Adjustment to operating income on a constant exchange rate | 7,755 | - | |||||||||||||
Adjusted segment operating income on a constant exchange rate | $ | 103,095 | 92,508 | ||||||||||||
Reconciliation of Earnings including Noncontrolling Interests Before Income Taxes to Adjusted Earnings Including Noncontrolling Interests Before Income Taxes | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
March 30, 2019 | March 31, 2018 | ||||||||||||||
Earnings before income taxes | $ | 158,593 | 256,873 | ||||||||||||
Noncontrolling interests | 10 | (475 | ) | ||||||||||||
Adjustments to earnings including noncontrolling interests before income taxes: | |||||||||||||||
Restructuring, acquisition and integration-related and other costs | 39,495 | 22,104 | |||||||||||||
Acquisitions purchase accounting, including inventory step-up | 2,552 | 1,354 | |||||||||||||
Release of indemnification asset | - | 1,749 | |||||||||||||
Adjusted earnings including noncontrolling interests before income taxes | $ | 200,650 | 281,605 | ||||||||||||
Reconciliation of Income Tax Expense to Adjusted Income Tax Expense | |||||||||||||||
(Amounts in thousands) | |||||||||||||||
Three Months Ended | |||||||||||||||
March 30, 2019 | March 31, 2018 | ||||||||||||||
Income tax expense | $ | 37,018 | 47,632 | ||||||||||||
Income taxes - reversal of uncertain tax position | - | 1,749 | |||||||||||||
Income tax effect of adjusting items | 9,152 | 6,940 | |||||||||||||
Adjusted income tax expense | $ | 46,170 | 56,321 | ||||||||||||
Adjusted income tax rate | 23.0 | % | 20.0 | % | |||||||||||
De Vennootschap vult haar verkorte geconsolideerde jaarrekening, die wordt opgesteld en gepresenteerd overeenkomstig de US GAAP, aan met bepaalde financiële niet-GAAP maatstaven. Zoals vereist door de voorschriften van de Securities and Exchange Commission presenteren de bovenstaande tabellen een aansluiting van de financiële niet-GAAP maatstaven met de meest direct vergelijkbare US GAAP maatstaven van de Vennootschap. Elk van deze bovenstaande niet-GAAP maatstaven moet worden beschouwd in combinatie met de vergelijkbare US GAAP maatstaf, en is mogelijk niet vergelijkbaar met gelijkaardig getitelde maatstaven die door andere bedrijven worden gerapporteerd. De Vennootschap meent dat deze niet-GAAP maatstaven, na aansluiting met de overeenstemmende US GAAP maatstaf, haar beleggers helpt als volgt: niet-GAAP opbrengstmaatstaven die helpen bij het identificeren van groeitrends en bij opbrengstvergelijkingen met vorige en toekomstige periodes, en niet-GAAP winstmaatstaven die helpen om inzicht te hebben in de winstgevendheidstrends op lange termijn van de activiteiten van de Vennootschap en om haar winst te vergelijken met vorige en toekomstige periodes.
De Vennootschap sluit bepaalde posten uit haar niet-GAAP opbrengstmaatstaven uit omdat deze posten sterk kunnen verschillen tussen de periodes, wat de onderliggende bedrijfstrends kan versluieren. Posten die niet worden opgenomen in de niet-GAAP opbrengstmaatstaven van de Vennootschap zijn bijvoorbeeld: valutatransacties, wisselkoerseffecten en de impact van overnames.
De Vennootschap sluit bepaalde posten uit haar niet-GAAP winstmaatstaven uit omdat deze posten mogelijk niet indicatief zijn voor, of geen verband houden met, de operationele kernprestaties van de Vennootschap. Posten die niet worden opgenomen in de niet-GAAP winstmaatstaven van de Vennootschap zijn bijvoorbeeld: herstructurerings-, overname-, integratie- en andere kosten, acquisition purchase accounting, inclusief voorraadherwaarderingen, vrijgave van compensatievorderingen en de tegenboeking van onzekere belastingposities.
Contact: Glenn Landau, Chief Financial Officer (706) 624-2025