Nederlandse bestuurskamer meest internationaal

De bestuurskamers van grote Nederlandse bedrijven behoren tot de meest internationale van de westerse wereld. Veertig procent van de ceo’s is van buitenlandse origine, tegen slechts 10% voor grote Amerikaanse bedrijven. Binnen Europa zijn alleen Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk nog internationaler georiënteerd, met respectievelijk 52% en 43% buitenlandse ceo’s.

Gemiddeld is slechts 22% van de ceo’s niet afkomstig uit het land waar de onderneming is gevestigd. Dat blijkt uit een onderzoek naar de top van het bedrijfsleven in opdracht van Heidrick & Struggles, wereldwijd een van de grootste bureaus op het gebied van executive search, leiderschapsontwikkeling, organisatie-advies en cultuuromslag. Voor dit onderzoek werd het profiel van 674 ceo’s van beursgenoteerde bedrijven in 13 landen (de VS plus 12 in West-Europa) in kaart gebracht. Voor Nederland gaat het om de bedrijven in de AEX -index.

Los van de nationaliteit hebben ceo’s van Nederlandse bedrijven een ruime internationale ervaring. Bijna 8 op de 10 heeft in minimaal twee landen gewerkt, voor de gehele onderzochte groep is dat minder dan de helft. In de VS is het percentage ceo’s met internationale ervaring maar 23%.

Jamie Page, als partner van Heidrick & Struggles verantwoordelijk voor zowel Nederland als de industriële sector in de regio EMEA: “Markten veranderen momenteel in een ongekend tempo, waardoor het nog belangrijker is dat de ceo en het bestuur van een onderneming flexibel zijn in hun denken. Diversiteit in zienswijze, ervaring en achtergrond zijn daarvoor essentieel, in aanvulling op de genderdiversiteit die al hoog op de agenda van elke bestuurder staat. Zakendoen is complexer en veelzijdiger dan ooit. We leven in een geglobaliseerde wereld. Ongeacht de markt waarin ze opereren, moeten ceo’s en bestuur in staat zijn om dit in goede banen te leiden.”

Van buitenlandse origine of niet, 80% van de Nederlandse ceo’s komt uit het bedrijf zelf. Gemiddeld is dat 67%, zo blijkt uit het onderzoek. Alleen in de VS (84%) zijn nog meer benoemingen het gevolg van ‘interne promotie’.

Ook qua achtergrond verschilt de Nederlandse ceo. Liefst 28% van de topbestuurders heeft een achtergrond in sales en marketing, gemiddeld is dat maar 11%. Eén op de vijf heeft een financiële achtergrond. Dat is lager dan gemiddeld (27%) en fors lager dan in het VK waar meer dan 1 op de drie van de ceo’s een financiële achtergrond heeft.

Uit het onderzoek blijkt eveneens dat slechts 5% van de ceo’s vrouw is. Nederland doet het met 4% nog iets slechter, zij het beter dan buurland Duitsland (1,2%). Het Verenigd Koninkrijk, Finland en Noorwegen gaan hier aan kop; in deze landen is 8% van de ceo’s vrouw.

Ceo’s van Nederlandse bedrijven hebben een gemiddelde leeftijd van 57 jaar, redelijk in lijn met het gemiddelde (56). Ook de zittingsduur van interne kandidaten (6 jaar) wijkt niet af van die elders in de westerse wereld.