Daling van de olieprijs fataal voor hoge kostenproducenten

Door Randeep Somel, directeur van Global Equities bij M&G's Equity team

De olieprijzen zijn spectaculair gedaald en de handel bevindt zich op een zeer laag niveau. Biedt dit kansen voor beleggers?

Randeep somel
Randeep Somel
Drie jaar geleden werd de OPEC uitgebreid tot "OPEC +" (met landen als Rusland, Kazachstan en Mexico), om het olieaanbod in toom te houden. Deze relatie stortte eerder deze maand in toen Rusland weigerde de productie te verlagen om zo de olieprijs te helpen handhaven. Dat leidde tot een sterke reactie van Saoedi-Arabië, dat zei dat het niet de dupe zou worden van de bezuinigingen en dat het zijn eigen lage kostenproductie zou verhogen.

Om de prijzen hoger te houden, produceerden de OPEC en de OPEC+-landen niet op volle toeren. Nu die relatie is verbroken, produceren ze bijna op volle capaciteit en overspoelen ze de markt. Zij doen dit op een ogenblik dat de wereldwijde vraag naar olie daalt als gevolg van de negatieve economische schok veroorzaakt door COVID-19 (Coronavirus), met als gevolg een zeer lage olieprijs.

Waarheen met de olieprijzen?

De druk op de olieprijs blijft op de middellange termijn neerwaarts gericht. Als het de bedoeling van Saoedi-Arabië is om discipline op langere termijn af te dwingen, dan moeten het laten zien dat het ernst is met nieuwe aanbodbedreigingen. Om de markt weer in evenwicht te brengen, moet het aanbod van duurdere producten, zoals Amerikaanse schalieolie, de markt voorgoed verlaten en dit zou wel eens een jaar kunnen duren.

Afnemende invloed van olie

De verschuiving naar elektriciteit vormt op lange termijn een bedreiging voor de vraag naar olie. Ongeveer tweederde van de vraag naar olie wordt gebruikt voor transport. Hernieuwbare energiebronnen (wind, zon), duurzaam geproduceerde waterstof in combinatie met een verbeterde energieopslagcapaciteit (d.w.z. lithiumbatterijen) zullen de olie als belangrijkste brandstof voor het vervoer blijven uitdagen.

De wetgeving zorgt ook voor tegenwind voor olie. Zo heeft de Britse regering aangekondigd dat zij tegen 2035 een verbod op de verkoop van alle nieuwe benzine- en dieselauto's zal uitvaardigen. De consumenten zullen op deze veranderingen beginnen te reageren en hun gedrag en consumptiegewoonten aanpassen.

Royal Dutch Royal Dutch Shell, BP en Total hebben allemaal onlangs bedrijven gekocht die gespecialiseerd zijn in oplaadsystemen voor autobatterijen. Zij zien duidelijk dat de sector overschakelt op elektrische auto's en willen op die manier relevant blijven. De daling van de olieprijs zal waarschijnlijk fataal blijken voor hoge kostenproducenten, en hen dwingen de markt voorgoed te verlaten.

Dit biedt een uitgelezen kans om de goedkopere olieproducerende bedrijven te kopen die de rit van de huidige lage prijzen kunnen uitzitten en kunnen wachten tot de markt een nieuw, hoger geprijsd evenwicht bereikt.