Kwantum na faillissement Macintosh: hoe is het nu?

Macintosh Retail Group was in 2008 nog één van de meest succesvolle retailgroepen. Tijdens en na de crisis verkeerde het bedrijf echter in zwaar water en de rode cijfers liepen op. In de aanloop naar hun faillissement werden er verschillende winkelketens verkocht, waaronder BelCompany en Halfords. In 2014 stond Kwantum in de etalage, waarna de investeringsmaatschappij Gilde(bekend van Bakker Bart) 28 miljoen euro voor de overname betaalde. Op dat moment had Kwantum 100 winkels in Nederland en 9 in België. Hoe is het nu met deze interieurketen?

Een sterke herpositionering

Na de overname door Gilde werd de merkpositionering van Kwantum aangescherpt. Met succes. Zowel de traffic als omzet namen met ruim 10% toe. Er werd veel aandacht besteed aan de merkinhoudelijke bekendheid en de online zichtbaarheid. Met name user-generated content en social media spelen een steeds grotere rol in de strategie. Klanten worden opgeroepen om te laten zien hoe hun aankopen thuis staan, waardoor deelbare content én betrokkenheid worden gecreëerd. Hiermee wordt Kwantum bereikbaarder en interessanter voor het grote publiek.

Meer online gemak

Ook de website speelt een grote rol in de marketingmix. Met nieuwe functionaliteiten wordt het shopgemak vergroot. In Nederland lanceerde Kwantum onlangs een online gordijncalculator, waarmee het personaliseren van gordijnen online nog makkelijker wordt. Het plan is om dit soort functionaliteiten ook op de Belgische website te implementeren.

Groei in België

Kwantum boekt succes in België. Het zware prijsimago wordt goed ontvangen en de omzet is hoger dan begroot. Het plan is dan ook om de huidige 12 filialen te laten groeien tot 30 filialen. Vlaanderen heeft dan volledige dekking.