Bitcoin zoekopdrachten dalen harder dan de prijs

Het lijkt erop dat mensen hun interesse in de bitcoin aan het verliezen zijn als we kijken naar de Alphabet zoekvolumes – sinds december 2017 is het aantal zoekopdrachten naar bitcoin met maar liefst 800% gedaald. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek dat online marketingplatform SEMrush in de maand augustus heeft uitgevoerd.

Het verband tussen bitcoin zoekvolumes en de wisselkoers over het afgelopen half jaar is gedaald tot r=0,15. Kortom, er is vrijwel geen verband meer tussen de zoekvolumes en de wisselkoers.

In het begin van 2018 was dat wel anders, toen was het verband veel sterker aanwezig met een correlatie van r=0,93.

Bitcoinkoersen

Uit het onderzoek bleken verder een aantal interessante bevindingen:

1. Op dit moment zoeken mensen uit Zweden, Mongolië, Zuid Korea, Bangladesh en Salvador het vaakst naar Bitcoin. Het gemiddelde aantal zoekopdrachten per persoon is in deze landen het hoogst.

Ethereumkoersen

2. Ethereum is nog steeds de meest gezicht crypto currency na de bitcoin.

Ethereumrendement

3. Gezondheidszorg, verzekeringen en banken zijn de drie meest gezochte industrieën in relatie tot blockchain.

Blockchaintechniek

4. Cryptocurrencies zijn nog steeds veel populairder dan de 8 meest verhandelde valuta.

Cryptokoersen

5. Bitcoin wordt nog steeds meer gezocht dan de euro en de dollar. In juli 2018 werd er 1,6 keer vaker gezocht naar bitcoin dan naar de euro en 10 keer vaker dan de dollar. Ter vergelijking: in januari 2018 werd er 7 keer vaker naar de bitcoin dan de euro gezocht en 45 keer vaker naar de bitcoin dan de dollar.

6. De euro is bezig met een opmars in zoekopdrachten en het is de verwachting dat er eind augustus/ begin september wereldwijd meer gezocht wordt naar de euro dan naar de bitcoin.

Eurocrypto

7. Cryptocurrency markten worden nog steeds meer bezocht (bijna 5x zoveel) dan de websites van reguliere beurzen. In januari 2018 was er maar liefst 14 keer zoveel traffic naar cryptocurrency markten in vergelijking met websites van traditionele beurzen.

Cryptorendementen

Over het onderzoek:

Het onderzoek werd in de maand augustus 2018 uitgevoerd door online Marketingplatform SEMrush. Het bedrijf is gespecialiseerd in online marketing en wordt gebruikt door vooraanstaande merken als Booking.com. Disney, Hewlett Packard en eBay .