Beleggingsmarkt wordt groter, desondanks blijven mensen vooral ‘thuis’ beleggen

Merwin Bisseling’s ABM Financial News is voor veel beleggers een vertrouwd adres geworden. Het Amsterdamse bureau behoort samen met Analist.nl, het ANP tot de enige 3 Nederlandse financiële nieuwsdiensten. Bisseling zag de markten in hoog tempo ontwikkelen en verwacht niet dat dit zal veranderen. We spreken hem op Beursplein 5 .

Hoe lang zijn jullie al actief?

Merwin bisseling
Merwin Bisseling

ABM Financial News komt voor uit Add is Multiply, dat in 1999 het licht zag. Rond 2008 besloten wij om ons te gaan richten op het aanbieden van financiële data en dan primair van beursnieuws in de Nederlandse taal. Sinds de start zijn we flink gegroeid, dat wil zeggen een grotere redactie en één die langer geopend is, wat resulteert in significant meer artikelen, maar ook meer afnemers en een verhuizing naar Beursplein 5 op het Amsterdamse Damrak.

Hoe ziet u de online beleggingswereld ontwikkelen?

De hele markt wordt sneller, voor een belangrijk deel als gevolg van snellere communicatiemogelijkheden, waarbij internet de grote aanjager is geweest. De markt werd echter niet alleen sneller, maar voor de meeste beleggers ook steeds groter. Wie belegde er 15 jaar geleden al in opkomende markten, ik denk weinigen. Inmiddels zijn beleggers al een stuk vertrouwder met 'verre beleggingen'. Dit komt ook doordat je bij een online broker niet alleen de Amsterdamse beurs tot je beschikking hebt, maar soms wel tientallen andere beurzen.

En via allerlei fondsen, ETF 's etc. is men, soms zonder het zelf te weten of te beseffen, ook veel mondialer gaan beleggen. Voor ABM Financial News betekent dit dat de eisen aan ons ook steeds groter worden: sneller het nieuws brengen met een grotere scope, dat wil zeggen over steeds meer producten, landen etc.

Denkt u dat NL beleggers toch bij huis blijven beleggen?

Hoewel beleggers zeker meer buiten de eigen landgrenzen kijken, zullen de meesten toch vooral blijven beleggen in wat ze kennen, dat wil zeggen op de Amsterdamse beurs. Het gros van de bedrijven dat hier genoteerd is, staat ook op het netvlies van de Nederlandse belegger. Je belt op het netwerk van KPN , tankt bij Royal Dutch Shell of werkt via Randstad . Deze bekendheid met een aandeel maakt dat de belegger zich sneller een beeld zal vormen van een eventuele belegging.

Vindt u dat small caps in NL genoeg aandacht krijgen van analisten en beleggers?

Helaas worden steeds meer fondsen nauwelijks meer gevolgd door analisten. De afgelopen jaren zijn sowieso veel analisten en researchteams gesneuveld, met als gevolg dat kleinere fondsen vaak nog maar door 1 of 2, of zelfs geen enkele analist meer wordt gevolgd. Dit is zonde. Enerzijds zijn het juist de kleine fondsen waar analisten nog mee kunnen 'scoren'. Een fonds als Royal Dutch Shell wordt al door zo veel analisten gevolgd dat het moeilijk is om hierover nog met een originele mening te komen.

Daarbij zijn er vaak hogere rendementen te maken door vroegtijdig, dat wil zeggen als fondsen nog relatief klein zijn, in deze te beleggen. De keerzijde is natuurlijk dat er ook forse dalingen voorkomen, maar dit maakt het voor een analist juist een ideaal speelveld. In andere landen bijvoorbeeld zie je meer, vaak kleinere, researchbedrijven dan in Nederland.

Wat zou u beleggers aan willen raden?

Vorm altijd een eigen mening. Het is essentieel om het nieuws goed te volgen, analistenrapporten te lezen etc. Dit is ook precies wat ABM Financial News voor ogen heeft, de belegger zo optimaal mogelijk bedienen door een breed scala aan nieuws en meningen. Een eigen visie, in plaats van blind een advies volgen, zorgt er evenwel voor dat ook wanneer het even tegenzit met een belegging en de koers onder druk staat, je niet direct zenuwachtig wordt.

Dit artikel verscheen eerder in het Analist Journaal van oktober.