Het is natuurlijk geen verassing dat de luchtvaartsector dit jaar enorm door het coronavirus getroffen is. Dit jaar staat de sector bijna 31 procent in het rood terwijl het gemiddelde aandeel zelfs bijna 9 procent in het groen staat.
Andere stevige verliezers zijn de toeristische sector, offshore, verzekeraars en vastgoed.
De luchtvaartsector is natuurlijk sowieso een lastige sector:
Het is dan ook niet voor niets dat de gemiddelde dividenden in deze sector altijd vrij beperkt zijn geweest.
De resultaten hierboven laten de buy & hold rendementen zien tot heden. Zo staat het aandeel Air France-KLM over 10 jaar terug zo'n 70 procent in het rood. Dit jaar zien we dus een hele rits aan luchtvaartbedrijven die hun beurskoersen hebben zien decimeren. Dit overzicht is nog zonder Air Berlin dat ook haar beurskoers met maar liefst 99 procent zag instorten. Officieel heeft dit aandeel nog wel een notering en koerst het al meer dan een jaar op 1 cent.
Dit jaar staan er maar 6 luchtvaartaandelen in de plus. Het Zuid-Koreaanse Hanjin Kal en het Indische Jet Airways zijn door hun stevige winsten dit jaar de witte raven in de sector.