Ballast Nedam publiceert eindelijk jaarcijfers

Hoofdlijnen jaarcijfers Ballast Nedam 2014

  • Operationeel verlies van € 65 miljoen: € 28 miljoen aan reorganisatiekosten en € 11 miljoen afwaarderingen en € 76 miljoen boekwinst op desinvesteringen (2013: € 32 miljoen verlies)
  • Nettoresultaat van € 103 miljoen verlies (2013: € 41 miljoen verlies)
  • Omzet ruim € 1,1 miljard (2013: € 1,2 miljard)
  • Daling orderportefeuille naar € 1 miljard exclusief IXAS en Pi2 (2013: € 1,5 miljard)
  • Financieringspositie van € 38 miljoen positief (2013: € 61 miljoen schuld)
  • Geen dividend over 2014

    Ballast Nedam heeft opnieuw een moeilijk jaar achter de rug met een dramatisch operationeel verlies van 65 miljoen euro. Dit verlies bestond onder andere uit 28 miljoen euro aan herstructurerings- en reorganisatiekosten, € 11 miljoen afwaarderingen op grondposities, activa en goodwill en 76 miljoen euro aan boekwinsten op gerealiseerde desinvesteringen. De grootste verslechtering is te zien bij het segment Infrastructuur. De operationele verliezen werden veroorzaakt door de kostenoverschrijdingen op het project A15 Maasvlakte - Vaanplein, A2 Maastricht, OVT Breda en een aantal infrastructurele projecten. De divisie Specialismen & Toelevering heeft positief bijgedragen aan het operationele resultaat. Daarnaast hebben ook enkele grote bouwprojecten in de divisie Bouw & Ontwikkeling een positieve bijdrage geleverd aan het resultaat. Het resultaat Overig betrof hoofdzakelijk holdingkosten.

    De orderportefeuille bedroeg eind 2014 1.026 miljoen euro. Deze orderportefeuille is exclusief de orderportefeuille van in totaal 229 miljoen euro van de pps-projecten PI Zaanstad (Pi2) en SAA A9 Gaasperdammerweg (IXAS). Dit komt door de strikte toepassing van de IFRS 11-regelgeving voor consolidatie. Deze twee projecten worden daarom tegen de equity methode gewaardeerd. De cijfers van 2013 zijn als gevolg van de stelselwijziging hiermee in lijn gebracht.

    Cijfers eerste kwartaal 2015 Ballast Nedam

    Ballastnedam

    Het nettoresultaat kwam uit op een verlies van 103 miljoen euro (tegenover 41 miljoen euro verlies in 2013).

    Strategische, financiële en operationele maatregelen in 2014

    Onder invloed van teleurstellende resultaten en aanhoudende kostenoverschrijdingen op het pps-project A15 Maasvlakte- Vaanplein is aanvang februari 2014 een samenhangend pakket aan financiële, strategische en operationele maatregelen aangekondigd. Voor de drie divisies is een gedifferentieerde marktbenadering binnen de strategische focus geïmplementeerd en de organisaties van de divisies Infrastructuur en Bouw & Ontwikkeling zijn hiermee verder in lijn gebracht.

    In 2014 is er een herfinanciering gerealiseerd, onze eigenvermogenspositie door middel van een succesvolle claimemissie deels verbeterd echter door verder tegenvallende resultaten teniet gedaan. Daarnaast is in het afgelopen boekjaar het aangekondigde desinvesteringsprogramma met de uitbreiding van de offshore activiteiten succesvol afgerond. Ondanks de doorgevoerde maatregelen is de solvabiliteit eind 2014 verder gedaald.

    Nieuw pakket aan financiële en strategische maatregelen in 2015

    Om de gevolgen van de zware projectverliezen in de divisie Infrastructuur op te kunnen vangen heeft Ballast Nedam in april 2015 een pakket aan financiële en strategische maatregelen gepresenteerd. Het pakket is tot stand gekomen met medewerking van het bankensyndicaat bestaande uit ING Bank, Rabobank en de Royal Bank of Scotland, de combinatiepartners Strukton Groep N.V. en Strabag SE (projecten A2 Maastricht en A15 Maasvlakte-Vaanplein). De uitvoering van de maatregelen zal tevens leiden tot een substantiële verbetering van de solvabiliteit en de liquiditeit.