Ahold koopt Delhaize

De Nederlandse retailer Ahold en diens Belgische sectorgenoot Delhaize hebben beslist te fuseren. Dat hebben de twee groepen bekend gemaakt. Officieel wordt wel gesproken over een fusie van gelijken, maar de meeste waarnemers zijn het erover eens dat de operatie in werkelijkheid een overname van Delhaize door Ahold betreft.

De Nederlandse tak krijgt in de fusiegroep Ahold Delhaize een belang van 61 procent, tegenover 39 procent voor de aandeelhouders van de Belgische keten. Beide partijen hadden eerder al twee keer over een mogelijk samengaan gepraat. Bij Delhaize vrezen de vakbonden op termijn een mogelijk banenverlies in een aantal overlappende activiteiten.

Ahold Delhaize zal ook zijn hoofdzetel in Nederland installeren. Het Europees hoofdkwartier zal in Brussel worden ondergebracht. Dick Boer, chief executive van Ahold , wordt ook de topman van de fusiegroep. Frans Muller, chief executive van Delhaize , wordt de tweede man bij het nieuwe concern en wordt verantwoordelijk voor de integratie van de twee groepen.

Tevens werd gemeld dat de fusie op termijn een jaarlijkse besparing van 500 miljoen euro aan synergieën zal opleveren. Daarvoor wordt echter ook een eenmalige kost van 350 miljoen euro voorzien. De overeenkomst moet nog wel door de aandeelhouders van beide groepen worden goedgekeurd en zou midden volgend jaar moeten rond zijn.

Verenigde Staten

Het fusiebedrijf Ahold Delhaize zal zowel in Europa als de Verenigde Staten één van de grote retailers worden. De gemeenschappelijke activiteiten vertegenwoordigen een jaaromzet van 54,1 miljard euro, met een nettowinst van ongeveer 1 miljard euro. Ahold Delhaize beschikt over 6.500 winkels en telt 375.000 medewerkers.

Begin april had Delhaize voor de eerste keer zijn Nederlandse sectorgenoot benaderd voor een vrijblijvend gesprek over een mogelijke fusie. Frans Muller had immers vastgesteld dat Delhaize in eigen land onder meer door Aldi en Lidl onder druk stond, terwijl ook in de Verenigde Staten zware concurrentie werd ervaren. Beide bedrijven realiseren meer dan de helft van hun omzet in de Verenigde Staten.

Bron: Express.be