Warren Buffett's Berkshire Hathaway verliest 4.3 miljard USD door Kraft Heinz

Hoofdpunten problematiek Kraft Heinz

  • Warren Buffett's Berkshire Hathaway verliest 4.3 miljard dollar in één dag nadat Kraft Heinz een reeks van teleurstellend nieuws bekendmaakte.
  • De aandelen van de voedselverpakking gigant, waarvan de producten Heinz Tomato Ketchup en Kraft Macaroni & Cheese behoren, doken omlaag met meer dan 27 procent op vrijdag.
  • En voor Berkshire - dat eind 2018 meer dan 325 miljoen aandelen bezat – waren de verliezen fors.
  • "Zij zijn nog zeer, zeer goede ondernemingen," Buffett zei van zijn consumptiegoederen holdings Kraft Heinz en Coca-Cola zo onlangs in mei 2018.

    Berkshire Hathaway van Warren Buffett’s verloor meer dan 4.3 miljard dollar in één dag nadat aandelen van Kraft Heinz - één van de grootste holdings van de investeerder - zakte op slecht nieuws van dividendverlaging en een overheidsonderzoek.

    De aandelen van de voedselverpakking gigant, waarvan producten als Heinz Tomato Ketchup, Jell-O en Kraft Macaroni & Kaas behoren, doken meer dan 27 procent omlaag vrijdag en sloten met een waarde van 34,95 dollar. En voor Berkshire - dat eind 2018 meer dan 325 miljoen aandelen bezat - waren de verliezen sterk.

    Berkshire Hathaway verloor vrijdag 4.31 miljard dollar. . Kraft Heinz is de zesde grootste holding van Berkshire achter Apple, een paar banken en Coca-Cola.

    Kraft Heinz dissonant in succesvolle Buffet-historie

    Als een van 's werelds meest gerespecteerde vermogensbeheerders staat Buffett bekend om zijn op koopjes gebaseerde aankoopstrategie en het tot een duurzame, geen franje investeringsfilosofie te maken. Toch maar, eenvoudiger en misschien minder opwindend dan andere tactieken op Wall Street die de markt proberen te timen met handel op korte termijn, heeft de methode van Buffett lang gediend als de ruggengraat voor velen die op zoek zijn naar betrouwbare, stabiele rendementen over een langere periode.

    Warren Buffett David A. Grogan | CNBC geen plaatjes ivm de rechten

    Als zodanig, zijn de dubbelcijferige aandelenbewegingen bijna ongehoord van voor de managers bij Berkshire Hathaway, die focussen op aanzienlijke dividenden en sterke huishoudmerken met regelmatige kasstromen.. Verder zal Kraft Heinz haar aandeelhouders met een dividend van 40 cent per kwartaal toekennen, een duidelijke daling van de 63 cent die het vroeger betaalde.

    Maar de genegenheid van Buffett voor merken door investeringen zoals Kraft Heinz en Coca-Cola is de laatste jaren ten koste gegaan van een verschuiving onder consumenten naar gezondere en lokale voeding en drank, die op de verkoopgroei van deze eens Amerikaanse consumentengoederen het aangewakkerd..

    De aandelen Coca-Cola gingen de afgelopen 12 maanden met meer dan 5 procentomhoog . De afgelopen maand verloor de drankgigant echter meer dan 4.5 procent deze maand nadat het management een sombere 2019 winstprojectie tijdens zijn vierde kwartaalrapport had uitgegeven.

    Maar ondanks de seculiere verschuiving vanaf voorverpakte snacks en het oplopende aandelenverlies verdedigde Buffett de investeringen zo onlangs zoals mei 2018 in een gesprek met Becky Quick van CNBC.

    "Als u Heinz Ketchup neemt, is het zeer, zeer, zeer, zeer moeilijk om aandeel vanaf Heinz Ketchup te nemen. Het is moeilijk om aandeel vanaf Philadelphia Cream Cheese te nemen", zei hij destijds. "Zij zijn nog steeds zeer goede bedrijven".

    De investeerder erkende wel dat de kracht achter de merken van Kraft Heinz de afgelopen jaren leek te zijn uitgehold als gevolg van verschuivende dieettrends en onderhandelingen tussen detailhandelaren en grote merken van verpakte levensmiddelen. Die vrees bleek donderdag bevestigd, toen Kraft Heinz zei dat de hogere kosten en de forse druk op de waarde van zijn merken de resultaten over het vierde kwartaal in de weg stonden. De waardeverminderingen aan de waarde van zijn merken Kraft en Oscar Mayer van 15.4 miljard dollar veroorzaakten het bedrijf om een het vierde kwartaal winstverlies in te kerven dat een opmerkelijk gezicht na jaren van strenge kostencontrole en industrieleidende marges vertegenwoordigt.

    Kraft Heinz 'Chief Financial Officer'- David Knopf ging zover dat hij suggereerde dat het bedrijf kan doorgaan met het verkopen van stagnerende merken, omdat het er naar uitziet als remedie voor de winstderving.

    "De ,,recente transacties die wij hebben aangekondigd, India dranken en de natuurlijke kaas van Canada, verstrekken een goed patroon van precedenten voor extra acties om gebieden zonder duidelijke weg aan concurrentievoordeel te verlaten en activa bij sterke waardevaststellingen te verkopen,"zei de stafmedewerker tijdens de donderdagse inkomensvraag vergadering.

    Kraft Heinz meldde inkomens van 84 centen per aandeel in het vierde kwartaal dankzij de afschrijving van zijn activa, onderaan 6.7 procenten van een jaar geleden; het postte het vierde kwartaalopbrengsten van 6.89 miljard dollar. Beide metriek waarden kwamen volgens analistenverwachtingen te kort.

    Het bedrijf zei ook de 'Securities' en de 'Exchange Commission' vaardigde het bedrijf een dagvaarding uit in oktober als onderdeel van een onderzoek naar zijn aanbestedingsprocedures.

    Kraft Heinz zei het een intern onderzoek in de kwestie na het ontvangen van de dagvaarding lanceerde. Na zijn onderzoek, zei Kraft Heinz, het een 25 miljoen dollar verhoging aan de kosten van verkochte producten na het bepalen dat het was ,,onbelangrijk aan het vierde kwartaal van 2018 en zijn eerder gemelde 2018 en 2017 tussentijds en jaar tot op heden periodes" postte.

    Video : Grotere Kraft Heinz is misschien niet welkom op de markt