Door Julien-Pierre Nouen, directeur economische studies en gemengd beheer bij Lazard Frères Gestion
Julien-Pierre Nouen |
Op jaarbasis daalden de prijzen van goederen (exclusief voeding en energie) met 1,7%. Het is de eerste keer dat een dergelijke daling zich voordoet sinds 2004-2005. Deze prijzen waren begin 2022 met 12% gestegen, voornamelijk als gevolg van problemen in de toeleveringsketen.
Deze bevoorradingsproblemen hadden vooral geleid tot een stijging van de vrachtprijzen. De vrachtkosten zijn nu weer sterk aan het stijgen, zoals blijkt uit de WCI-indicator voor containerkosten, die de afgelopen twee maanden met 87% is gestegen.
Eind 2023 stegen de vrachtkosten in de eerste plaats door de Houthi-aanvallen in de Rode Zee, waardoor de schepen moesten uitwijken naar Kaap de Goede Hoop. Omdat de reis langer duurde, nam het aantal zeeschepen toe, waardoor de transportcapaciteit afnam.
Scheepvaartspecialisten verwachten dat de prijzen hoog zullen blijven, in ieder geval tot China's Gouden Week begin oktober. In de komende maanden kunnen deze kosten van invloed zijn op de prijzen van goederen (exclusief voedsel en energie) in Westerse landen, waardoor de inflatie zal toenemen.