China : verlies het One Belt One Road initiatief niet uit het oog

Door Kim Catechis, manager van het Legg Mason IF Martin Currie Emerging Markets fund

Kimcatechis
Kim Catechis

Als het om China gaat, hebben beleggers misschien te veel gefocust op het handelsconflict met de VS en de vertraging van de groei. Maar ze mogen bijvoorbeeld het One Belt, One Road-initiatief niet uit het oog verliezen. Dat ging in 2013 van start. Het illustreert de geopolitieke kracht van China en herinnert aan het groeiende belang van de Chinese markten buiten de VS - het project blijft een belangrijke groeifactor, zowel in China als in opkomende markten. Nu we een nieuw jaar ingaan, mag het niet over het hoofd worden gezien.

Qua volume van de infrastructuurinvesteringen en het potentieel voor meer connectiviteit in de hele regio blijft het project vandaag de dag zeker net zo belangrijk als toen het voor het eerst werd gelanceerd. Vanuit portefeuilleperspectief zijn wij van mening dat dit nog steeds een drijvende kracht is achter een aantal boeiende opportuniteiten. Misschien wel het meest interessant worden de 'gebruikers' van deze infrastructuur - bedrijven waarvan de markten zullen groeien (en hen daardoor kansen voor een sterke omzetgroei zullen bieden).

Belangrijk is dat het project niet alleen een impact heeft op fysiek vlak. De positieve impact van de "Digitale Zijderoute" complementeert de land- en zeeverbindingen die de krantenkoppen halen en mag niet onderschat worden. Bedrijven zoals de Chinese zakenbank ICBC, die een voortrekkersrol zal spelen bij de financiering van het project, en e-commerce-gigant Alibaba, zouden in de betrokken landen veel baat moeten hebben bij een betere connectiviteit.