Wat betekent China voor Europese beleggers?

Door Frank Schwartz, fondsbeheerder van het MainFirst Global Equities Fund en het MainFirst Global Equities Unconstrained Fund

China was gedurende 4000 jaar het meest ontwikkelde land ter wereld. Enkel de 400 laatste jaren was dat niet het geval. Maar sinds 40 jaar maakt China een inhaalbeweging en heeft het de Westerse landen al op heel wat gebieden ingehaald.

Frankschwartz
Frank Schwartz

Met zijn strategisch plan tot 2025 wil China zijn industrie moderniseren, de kwaliteit van de producten verbeteren en meer inzetten op automatisering en digitalisering. De Chinese staat investeert een goede 2% van het bbp in innovatieve projecten zoals alternatieve energie. De vertienvoudiging van de patentaanvragen vanuit China in de voorbije tien jaar wijst op de ijver waarmee de strategie wordt uitgevoerd.

Energie is één van de aandachtspuntenpunten. China is gestart met het benutten van de mogelijkheden van lithium-ion batterijen. Er zijn momenteel tal van productiefaciliteiten voor batterijen voor elektrische wagens in aanbouw. Er wordt verwacht dat China 70% van de wereldproductie van dergelijke batterijen zal produceren. In 2019 is China, net zoals Tesla, ook begonnen met de bouw van de eerste Gigafactory voor batterijen.

Om de groeiende honger van het land naar energie te stillen, is de zoektocht begonnen naar nieuwe manieren om elektriciteit te produceren. Tegen 2030 zullen 9 van de 15 grootste wereldsteden waarschijnlijk Chinees zijn. Deze evolutie vereist dus enorme investeringen in elektriciteitsproductie.

De koopkracht van de Chinezen zal ook blijven groeien, aangezien verwacht wordt dat het privévermogen in China de komende tien jaar met meer dan 180 % zal groeien tot bijna 70 biljoen US dollar, wat wil zeggen dat China onmiddellijk na de Verenigde Staten komt, die het privévermogen zal zien groeien naar 75 biljoen US dollar. Deze ontwikkelingen zullen niet enkel de groei van de energiesector stimuleren, maar ook van andere sectoren zoals financiële transacties en luxegoederen.

De bedrijven die van deze groei zullen profiteren zijn natuurlijk Chinese giganten zoals Alibaba en Tencent, maar ook internationale producenten van luxegoederen zoals LVMH, Kering en Canada Goose.