Wordt de no-dealbrexit nu werkelijkheid?

Door Dr. Volker Schmidt, sen. Portfolio Manager, Ethenea

Met Boris Johnson als premier van het Verenigd Koninkrijk zijn de poppen weer aan het dansen. De economische indicatoren die binnenkort gepubliceerd worden, zullen de schade nog eens duidelijk aantonen.

Volkerschmidt
Volker Schmidt
De voormalige burgemeester van Londen en minister van buitenlandse zaken is een duidelijke voorstander van de brexit en eiste nieuwe onderhandelingen over het akkoord dat de EU en de vorige regering hadden bereikt. Hij kondigde aan dat hij de Europese Unie desnoods zonder akkoord zal verlaten. De EU en de nationale regeringsleiders van de lidstaten hebben echter al laten verstaan dat ze niet bereid zijn om hier opnieuw over te onderhandelen. De geplande uittredingsdatum blijft 31 oktober van dit jaar. Zal het Verenigd Koninkrijk de EU dan op 31 oktober zonder akkoord verlaten? De definitieve beslissing valt wellicht pas kort voor de uittredingsdatum.

Het Verenigd Koninkrijk heeft zich met zijn positieve brexitreferendum in een impasse gemanoeuvreerd en het lijkt momenteel niet in staat te zijn om zich hieruit te bevrijden. Degenen die voor een brexit hebben gestemd zijn verdeeld in aanhangers van een no-dealbrexit en brexiteers die de EU alleen maar met een akkoord willen verlaten. Voor geen enkele optie, inclusief in de EU blijven, bestaat een meerderheid. Ook nieuwe verkiezingen zullen daaraan niets veranderen.

Economische schade

De schade voor de economie is nu al enorm en al zeker voor een deel onomkeerbaar. De onverwacht hoge economische groei aan het begin van het jaar is uitsluitend te danken aan het opbouwen van grotere voorraden in afwachting van de oorspronkelijke brexitdatum van 31 maart. De vastgoedprijzen dalen flink, de detailhandel stort in, buitenlandse arbeidskrachten hebben het land al verlaten en de industrie heeft al lang haar investeringen beperkt en installaties stilgelegd omdat de situatie onduidelijk is. Intu Properties plc, de grootste eigenaar van winkelcentra van Groot-Brittannië, moest in de eerste helft van 2019 bijna 10% van de waarde van zijn vastgoed afschrijven tot GBP 8,4 miljard. De huurinkomsten daalden met 8% onder invloed van het faillissement van de winkelketens Debenhams en Arcadia.

Volgens informatie van de federatie van Britse autoproducenten en -handelaars SMMT daalden de buitenlandse investeringen in de auto-industrie in de eerste helft van 2019 tot een dieptepunt van GBP 90 miljoen. In dezelfde periode van 2018 werd nog GBP 347 miljoen geïnvesteerd en in 2017 was dat zelfs nog GBP 647 miljoen. De autoproductie in Groot-Brittannië wordt bijzonder zwaar getroffen. Ze lijdt immers niet alleen onder de brexit, maar ook onder de algemene herstructurering in de sector. Ford, Nissan, Honda en Jaguar Land Rover hebben allemaal al aangekondigd dat ze arbeidsplaatsen zouden schrappen, de productie zouden verhuizen en zelfs fabrieken volledig zouden stilleggen. Daardoor is ten slotte ook de waarde van het Britse pond flink gedaald. De economische indicatoren die binnenkort gepubliceerd worden, zullen de schade nog eens duidelijk aantonen.

Welke optie het ook wordt, de situatie zal in afzienbare tijd niet verbeteren. Van de bekende actoren is niemand in staat om de knoop te ontwarren. In Reykjavik werd in 2010 de komiek Jon Gnarr als burgemeester verkozen, en hij heeft het goed gedaan. In Oekraïne werd onlangs de komiek Wolodymyr Selenskyj tot president verkozen. Of hij aan de verwachtingen zal voldoen, weten we nog niet. Het Verenigd Koninkrijk staat bekend om zijn humor. Welke komiek zou het Verenigd Koninkrijk uit het slop kunnen halen?