Duurdere grondstoffen: resultatenseizoen in het teken van de gestegen productiekosten.

De koperprijs klokt af op 7.766 dollar per ton in 2020. Terwijl het ernaar uitziet dat de wereldwijde economische groei tijdens de periode met bijna 5 % gedaald zal zijn, steeg koper (+26 %) nog forser in prijs dan goud (+25 % in dollar). Meer dan ooit is dit industriële metaal de hoeksteen van het economisch herstel. In de bouw is het onmisbaar voor elektrische leidingen en domoticasystemen.
Thomas planell
Thomas Planell
In de infrastructuren voorziet het metrostellen en treinen van stroom. In hernieuwbare energieën sluit het windturbines aan op het net, vormt het de katalysatoren die gebruikt worden voor de elektrolyse van water om waterstof te produceren. Als een automobilist beslist om de overstap te maken naar een elektrische auto, zal hij viermaal meer koper gaan gebruiken dan met een klassieke auto met verbrandingsmotor.

Het verminderde aanbod als gevolg van de moeilijke exploitatieomstandigheden in de Peruviaanse en Chileense mijnen heeft het moeilijk om aan de vraag te voldoen. Maar koper is geen alleenstaand geval. Na de aankondiging van de vaccins in november was het de beurt aan de ruwe olie en vervolgens aan vloeibaar aardgas om hun prijs omhoog te zien schieten: +30 % voor ruwe WTI-olie tussen 9 november en 31 december, +50 % in Azië voor de spotprijzen van LNG tijdens de tweede week van het nieuwe jaar. De winterkou, de onbeschikbaarheid van gastankers en de overbelasting van het Panamakanaal dreven de gasprijzen op tot historische hoogtepunten.

Ten westen van het Amerikaanse continent zorgen de koude stromen van La Niña in de Stille Oceaan voor een klimaatverstoring die in verschillende delen van de wereld de oogst in gevaar kan brengen. Tot in Europa is dat effect voelbaar in de graanprijzen, die er in 2020 met 18 % op vooruitgingen. Agro-voedingsbedrijven vroegen nu al tariefherzieningen aan de grootdistributie. Deze inflatie-inventaris zou onvolledig zijn zonder rekening te houden met de recente prijsopstoten van maritiem vervoer. Sinds december zijn de vrachttarieven voor containers uit Azië naar Europa verviervoudigd. T

erwijl er enkele maanden geleden nog duizenden in de terminals stonden te wachten op huurders, maar ondertussen wordt voor sommige tot $ 12.000 aangerekend tegenover $ 2.000 in oktober. Dit is het gevolg van het herstel van de wereldhandel, de nood aan bevoorradingszekerheid en de rationalisering van de overcapaciteit van de wereldwijde leiders in de shippingsector, zoals het Deense AP MØLLER MAERSK, het Franse CMA CGM en het Zwitserse Kuehne + Nagel.

Voor de bedrijven staat of valt het behoud van de winstmarges met het doorrekenen van deze prijsstijgingen aan hun klanten. Helaas beschikken niet alle bedrijven over wat met een Engelse term wordt aangeduid als ‘pricing power’. Bovendien is het aan de vraagzijde niet zeker of de consument in staat zal zijn om deze algemene prijsstijging te absorberen na een moeilijk jaar op het werkgelegenheidsfront. Dit zou bedrijven met een directe blootstelling aan de consument in de problemen kunnen brengen. Wellicht zullen in de resultaten van het vierde kwartaal de eerste effecten van de hogere grondstofprijzen al zichtbaar zijn. Dat zal lessen opleveren over de reële inflatie ... en de belegger in staat stellen om het kaf van het koren te scheiden ...