MFS: Samenwerken op gebied van engagement werkt beter dan uitsluiting

De belegger van tegenwoordig weet: duurzaamheid heeft de toekomst. Maar wat doe je met bedrijven die slecht scoren qua ESG, of bij controversiële activiteiten betrokken zijn? Sommige portfoliomanagers van ESG-fondsen kiezen ervoor zulke bedrijven simpelweg uit te sluiten.

Maar dat is niet altijd de oplossing, bepleiten Barnaby Wiener, Head of Stewardship and Sustainability, en Vishal Hindocha, Managing Director Sustainability Strategy, van vermogensbeheerder MFS. “We leren onze kinderen dat een probleem niet weggaat als je het negeert, en dat problemen zichzelf niet oplossen. Desinvesteringen en uitsluitingen zorgen ervoor dat het iemand anders’ probleem wordt omdat zij die aandelen dan kopen. Daarmee neem je niet je verantwoordelijkheid als belegger, je ontduikt hem.”

Kapitaalmarkten kunnen bedrijven pijn doen, simpelweg door het koersmechanisme, en op deze manier zijn in het verleden ook zeker resultaten geboekt, maar op de grote, liquide aandelenmarkten waarop het grootste deel van het beleggersuniversum opereert, gaat dit niet op, zeggen Wiener en Hindocha. Daarnaast komen bedrijven op dit moment heel makkelijk aan kapitaal, dus een boycot heeft weinig zin. En eigenlijk is er helemaal geen bewijs dat het uitsluiten van bedrijven daadwerkelijk hun kapitaalkosten beïnvloedt.”

Proactieve bemoeienis

In plaats van uitsluiting kiest MFS daarom liever voor engagement: bemoei je proactief met je kapitaal. “We moeten niet denken dat we bedrijven beter begrijpen dan het bestuur, maar we kunnen wel duidelijk maken waar onze prioriteiten liggen. Dat we van de bedrijven waarin we belangen hebben verwachten dat ze waarde creëren voor de lange termijn en zich niet alleen richten op het behalen van een zo hoog mogelijke winst. Dat ze zorg en aandacht besteden aan de E, de S én de G.

En als we zien dat dat niet gebeurt, dan kunnen we met ons stemrecht zaken afdwingen. Engagement en proxy voting gaan dan ook hand in hand. Bovendien meet je met proxy voting het beleggerssentiment, en ook dat kan je inzetten als bedrijven niet mee willen werken.”

Hoewel veel actieve beleggers gesprekken met bedrijven het liefst met gestrekt been in gaan, zien de experts van MFS ook steeds meer collectieve engagementorganisaties van de grond komen, gesteund door enkele van de grootste vermogensbeheerders en -bezitters ter wereld. “Collectief engagement geeft zowel grotere als kleinere aandeelhouders een krachtige stem.

Wij geloven dat samenwerken effectiever werkt, ook als het gaat om engagement. Over het algemeen kan deze collectieve engagement leiden tot effectievere en redelijkere gesprekken en afspraken, waarmee grotere veranderingen in de reële economie teweeg kunnen worden gebracht.”