Tesla realiseert recordproductie en kijkt terug op een fantastisch beursjaar

Tesla lijkt het massaproductieconcept eindelijk onder de knie te hebben en daar rekenden analisten bij aanvang van 2020 nog niet op. De autoproducent had aanvankelijk het doel vooropgesteld om 500.000 elektrische auto's van de band te laten rollen, maar het werden er uiteindelijk 'maar' 499.550. Als je weet dat de coronapandemie de Tesla-fabriek zeven weken dicht heeft gehouden, kunnen we wel van een topjaar spreken.

Tesla hoofdkantoor san jose Tesla hoofdkantoor San Jose, Silicon Valley

Jaar na jaar worden er meer Tesla’s geproduceerd

Productieproblemen leken nochtans lange tijd een van de voornaamste kritieken te zijn die bij analisten te horen waren. Zij vreesden dat Tesla de massaproductie niet onder controle zou krijgen en aanvankelijk leken zij dan ook gelijk te zullen krijgen. In kwartaal 4 van 2018 leverde Tesla bijvoorbeeld slechts 91.000 elektrische auto's af. In het vierde kwartaal van vorig jaar ging het dan weer om 181.000 exemplaren. Dat is bijna een verdubbeling op twee jaar tijd. De sterke groei is onder andere te danken aan de nieuwe fabriek die Tesla in Shanghai heeft geopend, na de eerste fabriek in het Californische Fremont.

Daar zal het echter niet bij blijven, want de autoproducent is van plan om extra fabrieken te openen in Texas en Berlijn. Alleen al de fabriek in Berlijn moet evenveel auto's kunnen produceren als de twee huidige fabrieken vorig jaar samen hebben gedaan. En dat is belangrijk, want per slot van rekening zit de huidige productie eigenlijk nog maar op hetzelfde niveau als dat van de Japanse producent Isuzu. Laat staan dat het met de grote jongens kan concurreren.

Aandeel Tesla kent een recordjaar

Het aandeel Tesla kopen was voor veel beleggers hoe dan ook het logische gevolg. Het aandeel is al langer een goede klimmer en veel beleggers lijken dan ook een voorsprong te nemen op de groei van 2021. In 2020 is de beurskoers zelfs met factor 8 gestegen, wat veel te maken heeft met het enthousiasme van jonge Robinhoods die de aandelen gretig aanschaffen. Ondanks de al met al nog steeds beperkte productiecapaciteit is de beurswaarde intussen het dubbele van die van General Motors, Toyota en Volkswagen samen. En zeggen dat zij tezamen wel 60 keer meer auto's per jaar produceren.

Nieuwe risico's voor het aandeel Tesla

Nu de massaproductieproblemen zijn opgelost, blijven er natuurlijk wel nog enkele pijnpunten die we moeten durven benoemen. Zo blijken de grote jongens als General Motors zich steeds nadrukkelijker op de markt van de elektrische voertuigen te willen roeren. Het bedrijf wil de komende jaren zelfs 22 miljard euro investeren. In China is de elektrische autofabrikant NIO, dat kleinere en goedkopere elektrische auto's produceert, dan weer een concurrent om in de gaten te houden. Ten slotte is de markt voor elektrische auto's nog steeds sterk afhankelijk van steunmaatregelen en overheidssubsidies. Het is nog onduidelijk hoe overheden daar in postcoronatijden, wanneer besparen de boodschap van de dag wordt, mee om zullen gaan.

De verdere productietoename komt voor Tesla niet ongelegen. Bovendien wil het zich op technologisch niveau blijven distantiëren. De batterijkennis blijft het grootste voordeel van Tesla. Geen enkele grote fabrikant kan een grotere actieradius voorleggen, en het bedrijf wil zijn voorsprong alleen maar verder uitbouwen. Daarmee zou het definitief de kritiek pareren dat elektrische auto's vooral geschikt zijn voor korte afstanden. Als het deze technologische voorsprong kan behouden of verder uitbouwen, zal het Tesla-aandeel wellicht enkel blijven groeien.