Ahold Delhaize voelt de recessie naderen

Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden

Ahold albert heijn utrecht

Ahold Delhaize rapporteerde vanmorgen oerdegelijke resultaten over het eerste kwartaal van 2023, maar voelt tegelijkertijd de economische tegenwind. De omzet is gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden, maar minder hard dan de inflatie. De operationele winst is weliswaar jaar-op-jaar gelijk gebleven, maar ten opzichte van het vierde kwartaal van 2022 met maar liefst 30% gedaald. De winstmarge kwam gemiddeld uit op 4,0%, waarbij die in de Verenigde Staten (4,8%) duidelijk hoger is dan in Europa (2,2%).

Geen graaiflatie door de supermarkt

Hoge energieprijzen, hogere lonen en kosten van stakingen, allemaal in Europa, drukken op de resultaten. Het zullen voor de supermarktketen uitdagingen blijven voor heel 2023. De energieprijzen zijn uiterst onzeker en kunnen voor onaangename verrassingen zorgen, zowel voor het bedrijf zelf als voor de winkelende consument. Er is inmiddels een loonakkoord met de medewerkers van de distributiecentra (+10%). Als die kosten niet worden doorberekend, zullen de marges verder dalen.

Er is de afgelopen tijd in de media veel geschreven over ‘graaiflatie’, het onredelijk veel meer verhogen van de consumentenprijzen ten opzichte van de toegenomen kosten. In de cijfers van Ahold Delhaize zien we dat niet terug, noch in de Verenigde Staten noch in Europa. Resultaten van bijvoorbeeld Unilever , Nestlé en Procter & Gamble , leveranciers van A-merken, laten een ander beeld zien. De uitdaging voor Ahold Delhaize zit erin om met goedkopere alternatieven te komen onder het huismerklabel. Alleen door concurrentie zullen de prijzen voor de consument kunnen dalen.

Ahold Delhaize voor beleggers

Voor beleggers zijn de kwartaalcijfers een pas op de plaats. Macro-economische cijfers zullen moeten uitwijzen of de inflatie, door de renteverhogingen van de centrale banken, daadwerkelijk op zijn retour is of hardnekkig rond de 4% à 5% blijft. Pas als de inflatie onder controle is en zowel de supermarkteigenaar als de consument meer zekerheid heeft over het toekomstige budget kan de groei weer toenemen. Voor Ahold Delhaize is het daarbij gunstig dat inmiddels 62% van de omzet uit de Verenigde Staten komt, waar de flexibele arbeidsmarkt ook het bedrijf flexibeler maakt. Bij meer economische tegenwind zal dat hard nodig zijn om de afgegeven doelstelling voor de operationele winst van minimaal 4,0% te handhaven.

Het dividend over 2022 bedraagt 1,05 euro, wat bij de huidige aandelenkoers neerkomt op ongeveer 3,3% op jaarbasis.