Mobiele sector versterkt positie van Google als sterkste mediaconcern

Het Amerikaanse internetbedrijf Alphabet heeft zijn dominante positie als grootste mediaconcern van de wereld het voorbije jaar nog verder bevestigd. Dat blijkt uit een rapport van consulent ZenithOptimedia, waarin wordt opgemerkt dat Alphabet op één jaar tijd 50,6 miljard dollar media-inkomsten heeft gegenereerd. Daarmee heeft het internetbedrijf een grote voorsprong uitgebouwd tegenover zijn concurrenten.

Het Amerikaanse entertainmentbedrijf Walt Disney Company volgt met een bedrag van 20,3 miljard dollar op een tweede plaats. Onder meer door mobiele platformen heeft Alphabet het voorbije jaar zijn voorsprong volgens het rapport nog verder kunnen uitbouwen.

Mobiel

De media-inkomsten van Alphabet kenden een stijging met 16 procent tegenover het jaar voordien, onder meer te danken aan het toenemend gebruik van smartphones en tablets voor online activiteiten. “Ook het sociale netwerk Facebook kon van die trend profiteren,” merken de onderzoekers op.

“De media-inkomsten van Facebook stegen met 63 procent tot 7 miljard dollar. Het bedrijf eindigt in de rangschikking op een tiende plaats. Dat betekent een sprong voorwaarts met veertien plaatsen tegenover vorig jaar.” Uit de cijfers van ZenithOptimedia blijkt dat Facebook het voorbije jaar meer dan een kwart vertegenwoordigde van alle budgetten die aan reclame op mobiele platformen werden besteed.

Concurrent

ZenithOptimedia zegt dat Facebook op langere termijn mogelijk tot een concurrent voor Alphabet zou kunnen uitgroeien. Alphabet heeft duidelijk geprofiteerd van de populariteit van smartphones en tablets,” wordt er opgemerkt. “Het bedrijf zorgde ervoor dat het publiek op elk mogelijke locatie zijn zoekmachine kon raadplegen. De grote winnaar van de transformatie naar mobiele technologie is echter Facebook ."

"Het sociale netwerkbedrijf heeft de mobiele technologie op een actieve manier geadopteerd en zet zijn gebruikers toe om zijn website in de loop van de dag herhaaldelijk en frequent te bezoeken, gekoppeld aan reclame die naadloos bij de behandelde content lijkt aan te sluiten.”

Baidu

In de rangschikking van ZenithOptimedia eindigt Comcast op de derde plaats met 17,8 miljard dollar inkomsten, gevolgd door 21st Century Fox (17,6 miljard dollar) en CBS Corp. (11 miljard dollar). De Duitse groep Bertelsmann is met 10,6 miljard dollar inkomsten het eerste Europese concern in de rangschikking.

Baidu staat als eerste Chinese bedrijf op een veertiende plaats met 5,1 miljard dollar inkomsten. Dat betekende een stijging met 43 procent tegenover het jaar voordien.

Bron: Express.be