General Electric in de min na bekendmaking over negatieve cashflow in 2019

“De vrije industriële cashflow van General Electrics is naar verwachting negatief in 2019.” Dat zei CEO Larry Culp afgelopen dinsdag op een conferentie van J.P. Morgan over de luchtvaartsector, transportsector en de industrie. De CEO werd in New York geïnterviewd door analist Stephen Tusa. Als reactie op de bekendmaking daalde het aandeel van GE met 4,7% en sloot op $9,89.

Daling cashflow General Electric

Vrije cashflow is een term in de bedrijfseconomie waarmee het beschikbaar vermogen voor het doen van nieuwe investeringen wordt uitgedrukt. Vorig jaar had General Electric nog een vrije industriele cashflow van 4,5 miljard dollar. Culp wijt de dalig aan een combinatie van operationele druk in de energiesector, de opkomst van hernieuwbare energie en de non-operationele druk door regulering. De CEO gaf al eerder aan de bedrijfsresultaten te willen verbeteren door te bezuinigen en de cashflow te verhogen.

Tanend

Voorafgaand aan het gesprek met Culp waarschuwde Tusa al dat GE Capital Aviation Services kampte met teruglopende inkomsten, die verborgen werden door winst. De tak van het bedrijf zou volgens de analist van J.P. Morgan al begonnen zijn met het afstoten van bezittingen. Tusa staat bekend als een deskundige die het bedrijf al langere tijd bestudeert.

Herstructureren

“We doen ons best om onze cijfers te verbeteren. Punt.” zei Culp tegen Tusa. “We zijn op veel gebieden al bezig met het herstructureren op veel verschillende manieren.” De CEO zei ook dat hij verwacht dat de kwakkelende energietak van General Electric het nog zwaarder zal krijgen dan vorig jaar. De vrije cashflow zal negatief blijven terwijl het bedrijf de problemen probeert op te lossen. Volgens Culp zullen de problemen nog “een aantal jaar” aanhouden. “Onze energietak verandert momenteel drastisch, en die verandering gaat echt nog wel even duren.”

Tusa vroeg de CEO ook over de problemen met de nieuwe H-class gasturbines van het bedrijf. Volgens Culp ging het om scheurtjes die ontstonden in de turbine als gevolg van oxidatie. Inmiddels zou het probleem zijn verholpen bij 23 van de 33 nieuwe turbines.